Vanliga frågor

Beställ billig el
Hur tecknar jag ett elavtal lättast?
  1. Absolut lättast och snabbast tecknar du ett elavtal via vår hemsida. Då får vi in avtalet omgående och en avtalsbekräftelse skickas ut till dig via e-post
  2. Vill du ha hjälp med att teckna, så ringer du 010 – 212 10 90 eller mailar oss på antingen kundservice@svealandselbolag.se för privatkund eller foretag@svealandselbolag.se om det gäller företag.
Kan jag teckna ett avtal utan ett 18 siffrigt anläggnings-id?

Det är fullt möjligt, dock går processen snabbare och ditt avtal har större chans att gå igång på önskat datum om du skickar med ditt anläggnings-id. Vi kan inte garantera ditt uppstartsdatum om vi inte får ditt anläggnings-id.

När kan mitt nya avtal starta?

Om du angett ett datum samt anläggnings-id så tar det 14 dagar för oss att starta upp ditt avtal. Gäller det en inflytt så behöver du teckna nytt avtal minst 7 dagar innan du ska flytta in, för att vara säker på att du får igång elen direkt när du flyttar in. Vill du ha hjälp så går det jättebra att ringa oss på 010 – 212 10 90 eller maila oss på antingen kundservice@svealandselbolag.se för privatkund eller foretag@svealandselbolag.se om det gäller företag.

Jag ska flytta, hur gör jag?
  1. Anmäl utflytt till ditt elnätsbolag, då avslutas ditt elavtal med oss automatiskt.
  2. Du behöver sedan teckna ett nytt elnätsavtal med elnätsbolaget i området du flyttar till. Elnätsleverantören är ansvarig för elledningarna, och man kan inte välja sin elnätsleverantör, då olika elnätsbolag är ansvariga för olika områden. Passa också på att fråga din nya elnätsleverantör om ditt nya anläggnings-id. Detta är ett 18 siffrigt nummer. Vill du ha hjälp så ring oss gärna på 010 – 212 10 90.

Du kan sedan enkelt teckna ett nytt avtal via vår hemsida med din nya adress. Kom ihåg att teckna avtalet minst 7 dagar innan du ska flytta in, för att vara säker på att du får igång elen direkt när du flyttar in. Vill du ha hjälp så går det jättebra att ringa oss på 010 – 212 10 90, eller mejla oss på antingen kundservice@svealandselbolag.se för privatkund, eller foretag@svealandselbolag.se om det gäller företag.

Hur kan era fastpriser vara så låga?

Vi kämpar dagligen med att pressa våra fastpriser på Internet. Priserna du ser på vår hemsida är priserna du får på ditt avtal. Jämfört med de stora elbolagen är vi snabbfotade och utmanande med våra priser varje dag. Vi äger inte någon infrastruktur som kostar pengar att underhålla och vi har ingen egen kostsam energiproduktion. Därför kan vi hålla så låga priser.

Vad är Miljöfaktura® / samlingsfaktura?

Samlingsfaktura är en tjänst vi erbjuder er för att du som kund ska får en samlad elkostnad. Alltså där både nätavgift och elförbrukning kommer på en faktura. På nätfakturan finns fasta avgifter för elnätsavgifter, energiskatten och elöverföringen. Svealands Elbolag levererar och fakturerar endast den faktiska elförbrukningen. Med en samlingsfaktura får du som kund en enda faktura med ett enda belopp att betala. Om du har fler anläggningar på antingen samma adress eller olika adresser kan vi samfakturera även dem. Det finns idag inga begränsningar för antalet anläggningar eller fakturor som vi kan knyta ihop på en enda samlingsfaktura.

Hur anmäler jag e-faktura/autogiro?

Vi hjälper er mer än gärna att anmäla autogiro eller e-faktura.

  1. För autogiro, maila in dina bankuppgifter med bank, clearing och kontonummer. Om du vill ha e-faktura räcker det med vilken bank du har. Vi behöver även ett personnummer/kundnummer så att vi hittar er i vårt system. Maila till kundservice@svealandselbolag.se.
  2. Vill du hellre ringa in och lämna dina bankuppgifter ring 010 – 212 10 90.
  3. Vi skickar helst inte ut en autogiroblankett per post. Detta då det är säkrare kommunikation via e-post eller telefon samt mycket snabbare hantering.
Jag har fått ett välkomstbrev från er

Om du som kund har tecknat ett avtal antingen direkt via hemsida, via telefon eller via någon av våra återförsäljare skickar vi ut ett välkomstbrev i antingen brev, e-post eller sms form. Detta är ren information och ingenting som du behöver svara på om allting stämmer.

Jag har fått ett elavtalsförslag från er

Om du har fått ett elavtalsförslag ifrån oss på Svealands Elbolag så är detta ett erbjudande att teckna ett elavtal via brev från oss. Detta är ett förslag, och det är frivilligt om man vill skriva på eller inte. Vi skickar ut dessa enligt adressändringslistor och vet inte ifall det finns eller inte finns ett befintligt avtal på adresserna dessa skickas till.

När skickas fakturorna från Svealands Elbolag?

Vi skickar fakturorna ungefär den 12:e varje månad eller snarast efter vi har fått in mätvärden samt nätfakturor från elnätsbolagen.

Kan jag se min förbrukning och mina fakturor online?

Det finns en inloggning ni kan få först efter ni blivit fakturerade, där ni med BankID kan logga in och se era fakturor. Ni hittar även er förbrukning på fakturorna, vilken är angiven efter mätningarna vi får månadsvis ifrån ert nätbolag. Önskar ni mer detaljerad information om er förbrukning hänvisar vi er till ert nätbolag som äger mätarna. På Mina Sidor kan ni även se era nätfakturor om ni har tjänsten Miljöfaktura.

Vad är ett elnätsavtal?

För att man ska få ström till sitt hus, lägenhet, sommarstuga eller företag så behöver man ett avtal med sitt elnätsbolag. Elnätsbolagen är ansvariga för ledningarna som transporterar elen, och elnätsavtalet tecknas hos det företag som äger elnätet i just ert område. Det går alltså inte att välja elnätsleverantör. 

När man tecknat elnätsavtal, kan man välja sen?

Efter att ni har tecknat elnätsavtal, så kan ni teckna ert avtal med Svealands Elbolag eller vem som helst på elmarknaden. På elhandelsmarknaden är det inte monopol. Det är viktigt att tänka på att elnätsavtal och elhandelsavtal måste stå på samma person eller organisationsnummer.

Hur fungerar Miljöfaktura?

Vi hjälper gärna till så att ni slipper hålla reda på två fakturor. När ni tecknar med oss så erbjuder vi samfakturering, där ni får både elnät och elhandel på samma faktura. Med ett OCR-nummer.

Varför upplever jag att min elnätskostnad är så hög?

Elnätsbolagen har höjt sina priser väldigt mycket de senast 10 åren. På din elnätsfaktura har du en fast månadsavgift. Utöver det finns det en rörlig del som kallas för elöverföring. Här får du en kostnad per kWh som överförs hem till din fastighet, och den kan skilja sig beroende på vilken elnätsägare du har. Det är alltså inte en elkostnad utan en överföringsavgift på den elen som du köper av Svealands Elbolag. Förutom dessa avgifter har du statliga avgifter på elskatt och moms. Dessvärre går det inte att påverka någon av de avgifter som din elnätsfaktura innehåller, då elnätsbolagen sätter sina egna priser.

Statliga Svenska kraftnät höjde avgiften för elförbrukning 1 januari 2024

Svenska kraftnät, även förkortat SvK, är den myndighet som äger det svenska stamnätet och ansvarar för att Sveriges elöverföringssystem är säkert.
SvK styr och övervakar Sveriges elsystem dygnet runt för att säkerställa systemdriften. Kostnaderna för drift och underhåll läggs på elpriset för alla elkunder i Sverige. Nu höjs den så kallade förbrukningsenergiavgiften, som är till för att säkerställa att inmatning och uttag av el alltid är i balans.

Varför höjs förbrukningsenergiavgiften?
Balansen mellan inmatning och uttag av el säkerställs genom att Svenska kraftnät köper in reserver av el. Kostnaderna för att kunna använda och administrera dessa har ökat de senaste åren.

För vem höjs förbrukningsenergiavgiften?
Alla som har ett elabonnemang i Sverige får höjd avgift.

Hur stor blir ökningen av avgiften?
Ökningen blir ca 0,64 öre/kWh inklusive moms. Avgiften ingår i elpriset och är inte specificerad på fakturan. Har du timprisavtal syns SvK avgiften på en egen rad. Avgiften ingår i elpriset och är inte specificerad på fakturan. Har du timprisavtal syns SvK avgiften på en egen rad.

Men SvK:s avgifter finns ju även i mitt elnätsabonnemang?
SvK har flera olika avgifter, vissa av avgifterna läggs på elförbrukningen och andra på elnätet. Avgifterna för elnätet skall främst täcka utbyggnaden av stamnätets ledningar och kraftstationer. SvK avgiften är ingen extra avgift från Svealands Elbolag AB utan en statlig avgift som Svealands Elbolag AB ej kan påverka eller plocka bort.