Jag vill idag med dagens datum teckna elavtal och har läst Svealands Elbolags villkor på https://www.svealandselbolag.se/villkor_b2b_b2_svea_20230401/, samt all text nedan och godkänner mitt nya avtal med Svealands Elbolag och blir därmed betalningsskyldig för kommande elfakturor. Jag godkänner följande avtal med Svealands Elbolag AB 559202-1124 eller den bolaget förordnar i sitt ställe och ger dem fullmakt att inhämta uppgifter om mitt elnätsavtal och –elhandelsavtal, samt rätt att säga upp mitt nuvarande elavtal. Samtidigt godkänner jag dagens tecknade elavtal & miljöfaktureringstjänst av tillhörande elnätsfaktura samt dess villkor på https://www.svealandselbolag.se/villkor_b2b_b2_svea_20230401/. Jag har läst, förstått och godkänt avtalsvillkoren. Jag ger Svealands Elbolag en fullmakt att adressändra mitt befintliga elnätsavtal och elhandelsavtal samt vidarefakturera detta som en miljöfaktura. Detta gäller från och med det datum då detta avtal tecknas. Utifall att kund skriver in ett startdatum i avtalet ovan kommer detta sättas igång av Svealands Elbolag AB på valt datum och kund ansvarar för eventuella straffavgifter från andra elbolag. Samma gäller om anläggningsid ej är korrekt ifyllt eller ej ifyllt. Fastprisavtalens priser kan ändras under hela avtalsperioden om lagstadgade priser såsom elcertifikat och moms ändras. Denna fullmakt gäller för kundens samtliga anläggningar. Svealands Elbolag har rätten att kontakta min elnätsägare och agera i mitt ställe gällande inflytt, ägarbyte och få ut information om min anläggning på min adress. Fullmakten gäller även för inflytt. Företagspriserna är exklusive elcertifikat & moms. Vid inflyttning på ny adress behöver vi uppgifterna minst 7 dagar innan önskad leveransstart. Startdatum för nytecknat elavtal är senast 3 månader från idag. Betalningsvillkor. Förfallodag anges på fakturan. Fakturaintervall. Varje månad. Sedvanlig kreditprövning görs. Ångerrätt för privatpersoner. När du fått bekräftelse på avtalet har du 14 dagars ångerrätt. Kontakta Kundservice på 010-212 10 90 eller använd Konsumentverkets standardblankett för ånger som du hittar på vår webbplats. Konsumenträtt. Information om konsumenträtt, klagomål, organ för rådgivning eller hjälp vid tvistlösning samt oberoende energirådgivning finns på www.Svealandselbolag.se/konsumenträtt. Informationen kan även fås från Kundservice 010-212 10 90.
20. Information enligt Ellagen, 11 kap 13 §:
1. Svealands Elbolag AB, 559202-1124, 010 – 212 10 90, www.svealandselbolag.se
2. Svealands Elbolag ABs åtagande gentemot slutkund är att leverera el under avtalad tid enligt tecknat avtal. Pris och period står i avtalet och även i avtalsvillkoren. Åtagandet är också att vara tillgänglig med kundservice samt rådgivning i energifrågor och kundrättsfrågor.
3. Datum för avtalets tecknande återfinns på det tecknade avtalet med Kund och leverans övertas om kund inte önskar annat datum 14 dagar från tecknandets datum. Exakt datum står i textboxen ”Mitt uppstartsdatum” på ordersidan.
4. Priser för samtliga produkter finns https://www.svealandselbolag.se/teckna-avtal/
5. Villkoren för fakturering är varje månad i efterskott och betalningstid är minst 20 dagar.
6-8. Uppsägningstiden utläses vid varje enskilt avtal. Om ingen uppsägning sker av Företagskund eller av ett ombud med en fullmakt innan uppsägningstiden träder i kraft läggs företagsavtalet automatiskt över på ett rörligt tillsvidarepris avtal med en uppsägningstid på 12 månader, vilket är ett rörligt tillsvidare avtal. Om ingen uppsägning sker av Privatkund eller ombud innan uppsägningstiden träder i kraft läggs Privatkunden över på ett Rörligt Tillsvidare Privat avtal vilket är rörligt tillsvidare avtal med 1 månads uppsägning.
9. Se § 18 i Svealands Elbolag ABs villkor för brytavgifter.
10. Om Svealands Elbolag AB inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet äger kunden rätt till en ersättning om 5000 kronor inkl moms.
11. Information enligt Ellagen, 11 kap 18 §, Elleverantörer och nätkoncessionshavare som träffar avtal med konsumenter ska på sina webbplatser lämna tydlig information om:
11.1. Konsumenternas rättigheter:
Kunden ska i första hand vända sig till vår kundservice. Ring oss under våra öppettider som du finner på vår hemsida. Telefonnummer till vår växel är 010 – 212 10 90. Läs mer på https://www.svealandselbolag.se/konsumentratt/
11.2. Hur konsumenten ska gå till väga för att lämna klagomål:
Reklamation, skadestånd och klagomål. När du talat med vår kundservice och om du fortfarande inte är nöjd kan du skicka in en reklamation till vår Kundservice. Blanketten får du genom att kontakta kundservice 010 – 212 10 90 Reklamationen hanteras sedan av vår reklamationsavdelning.
11.3. och 11.4. Vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning, och oberoende användarrådgivning där konsumenterna kan få råd om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler:
Extern rådgivning och tvistlösning: Om du önskar ta ditt ärende vidare för opartisk rådgivning, finns det flertal externa parter du kan vänta dig till. Deras uppgift är att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen. Dessa organ vänder du dig till för opartisk rådgivning och oberoende användarrådgivning. Kommunala konsumentvägledare: http://www.konsumentverket.se/for-konsument/. I de flesta kommuner är Kommunala konsumentvägledare tillgängliga och de är gratis. Där kan du få råd om du har hamnat i tvist med ett företag. Ring din kommun för ytterligare information och kontaktuppgifter. Energimarknadsinspektionen: www.ei.se. Hit kan du vända dig för att få ett ärende prövat. Energimarknadsinspektionen (EI) är tillsynsmyndigheten över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme som ska se till att de fungerar så bra som möjligt. De granskar exempelvis nätbolagens avgifter och leveranskvalitet i elnätet. Hit kan du vända dig till exempel om vill pröva om en anslutningsavgift är skälig. Allmänna reklamationsnämnden: www.arn.se. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som kostnadsfritt och opartiskt prövar tvister mellan näringsidkare och konsument. Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut. Sveriges domstolar: http://domstol.se. Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol, till exempel om en part inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Tingsrätten är då första instans. Domstolen är objektiv och opartisk. Oberoende användarerådgivning där du kan få information om olika energieffektiviseringsåtgärder samt jämförelseprofiler. Energimyndigheten: www.energimyndigheten.se. Svealands Elbolag: Ring, skicka e-post eller skicka brev till oss så kan vi hjälpa dig att finna rätt oberoende energirådgivare i din kommun.
21. Avtalsvillkoren kan även skickas med post, e-post och sms om kunden önskar. Kan även uthämtas från Svealands Elbolag ABs kontor. Information om avtalsvillkoren och uppgifterna enligt första stycket ska lämnas till konsumenten innan avtalet ingås eller bekräftas. Lag (2016:914). Detta åtagande har härmed Svealands Elbolag AB fullföljt och bekräftas av kund när avtalet godkänns.
23. Information om behandling av personuppgifter Svealands Elbolag AB – GDPR:
Svealands Elbolag AB behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, adress, personnummer, telefonnummer, e-postadress, mätarnummer, anläggnings-id, förbrukningsstatistik m.m. Syftet med en sådan behandling är för att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig, hantera och administrera felanmälningar, hantera och administrera byte av elavtal, kunna hantera din anläggning i vårt system, använda för att kontakta dig, erbjuda användare behörighet till ”Mina sidor”, administrera olika kommunikations – och betalningsalternativ, använda som underlag vid fakturering och bokföring, hantera och administrera arbetsansökningar och föra statistisk, kundundersökningar och analysändamål samt för samfaktura med elnätsfakturor. Svealands Elbolag AB har fått dina uppgifter från dig som registrerad för att kunna ingå avtal med oss samt för att kunna ge dig möjligheten att använda dig av våra tjänster. Lämnar du som registrerad ej ut dina personuppgifter kan vi inte registrera dig som kund hos oss och du kan heller inte använda dig av våra tjänster. Svealands Elbolag AB inhämtar även information ifrån folkbokföringsregistret. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är rättsliga förpliktelser och avtal. Dina uppgifter kommer att sparas så länge du är kund hos oss, eller längre om det krävs enligt lag (ex. arkivlagen, bokföringslagen). De personuppgifter Svealands Elbolag AB behandlar om dig delas med de personuppgiftsbiträden vi använder för att kunna utgöra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU/ESS. Personuppgiftsansvarig är Svealands Elbolag AB, Box 37, 246 21 Löddeköpinge. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta vår kundservice på telefon 010 – 212 10 9001 eller e-post kundservice@svealandselbolag.se. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.